دپارتمانهای معماری ودکوراسیون داخلی

معماری و دکوراسیون داخلی (مقدماتی ، متوسطه ، پیشرفته)

کوراسیون داخلی به معنای « هماهنگ سازی عناصری چون رنگ‌ ها، مصالح، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه » است. دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها، دارای سبک های متفاوتی است که براساس سلیقه ‌ها و نیازهای روز، دستخوش تغییر می ‌شوند.

 

طراحی داخلی، آفرینش فضاست، فضایی که در عین زیبا و خاطره انگیز بودن عملگرا و کارآمد نیز باشد. در واقع طراح با تنیدن اصول فنی و تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی را طراحی می‌کند که بیانگر هویت، نیاز، درک و خواسته ‌های مخاطبش است. اگر بگوییم معماری با مسائلی با مقیاس بزرگ شهری در تماس است تخصص طراحی داخلی در مقیاس انسانی و ارتباط با فضاهای عمومی و شخصی است؛ و ماحصل آن ارتباط انسان با جهان پیرامون است. طراحان داخلی علاوه برداشتن دانش کافی در زمینه معماری به توسعه و دریافت حس دریافتی از فضاهای معمارانه می‌پردازند به گونه ‌ای که حس تعلق و یکپاچگی را در فضا به وجود می ‌آورد و به عبارت دیگر به معماری فضا از دیدگاه ساکنان یا استفاده‌کنندگان آن می‌ نگرد.

ترکیب هنر با ساختمان‌ سازی امریست که ریشه در فرهنگ ‌ها، اقلیم و آداب و رسوم گذشته و حال دارد، تزئینات ساختمان بطور کلی شامل معماری داخلی، نمای ساختمان و محوطه سازی است که در توضیح بیشتر می‌توان گفت دکوراسیون داخلی یا طراحی داخلی علمی است که فراتر از یک اعمال سلیقه ساده به تحلیل و بررسی کاربری یک فضا، رنگ‌ ها، نور پردازی، وسایل دکوری، مبلمان، چیدمان و هارمونی بین عناصر مختلف می‌پردازد.

وره های طراحی معماری و دکوراسیون داخلی در مجتمع فنی تهران در سه ترم مقدماتی، متوسط و پیشرفته برگزار می شود که هر ترم حدود سه ماه طول می کشد.

دوره مقدماتی که به مدت ۱۳۸ ساعت برگزار می شود شامل دروس درک معماری، اسکیس و راندو، نقشه کشی ساختمان و نرم افزار AutoCAD است.

دانشپذیران عزیز پس از گذراندن دوره مقدماتی وارد دوره متوسط می شوند که به مدت ۱۲۰ ساعت برگزار می شود و شامل دروس متریال داخلی، متره و برآورد، سبک شناسی، نرم افزار Sketchup و چیدمان است.

دانشپذیران در دوره پیشرفته نیز که به مدت ۱۳۲ ساعت برگزار می شود با دروس نورپردازی، نرم افزار ۳ DMax & V-Ray، Post Production آشنا می شوند و در نهایت با انجام یک پروژه نهایی به عنوان یک طراح داخلی حرفه ای فارغ التحصیل خواهند شد.

 

دکوراسیون داخلی مقدماتی (۱۳۸)

عناوین دوره:

درک معماری ( ۲۴ )

اسکیس و راندو ( ۳۰ )

نقشه کشی ساختمان ( ۴۲ )

نرم افزار AutoCAD ( 42 )

 

درک معماری

دوره ۲۴ ساعته درک معماری جهت آشنایی دانشجویان با ابزارهای اصلی معماری داخلی تهیه و تدوین شده است.

در این دوره دانشجو با انواع پالت های رنگ، هارمونی ها، کنتراست ها، ریتم ها و تعادل و تناسب آشنا می شود به طوری که بتواند کمپوزیسیون خوب را در فضای داخلی تشخیص دهد.

این دوره پیش نیاز دروسی همچون سبک شناسی، چیدمان دکوراسیون در فضای مسکونی و طراحی معماری داخلی می باشد.

اسکیس و راندو

اسکیس یا Sketch در واقع به معنای طراحی سریع و فاقد جزییات زیاد می باشد که طراح یا معمار جهت نشان دادن آنچه در ذهن می پروراند به مخاطب غیر معمار از آن استفاده می کند.

در این دوره ۳۰ ساعته دو هدف، دنبال می شود که عبارتند از:

  1. دانشجو با علم بر قوانین پرسپکتیو یک نقطه، دو نقطه و سه نقطه و با تسلط بر روی کلید واژه هایی همچون نقطه گریز، دیوار قائم روبرو، خطوط همگرا به گریز و … بتواند هر آنچه را که در اطراف خود می بیند تصویر کند.
  2. دانشجو با آموزش دیدن سناریو نویسی بتواند فضایی را تجسم و ترسیم کند.

در واقع دوره اسکیس و راندو ( درک هندسه فضا ) به دانشجو کمک شایانی می کند که در مرحله اول چشم و دست خود را و در مرحله بعدی، ذهن و دست خود را همسو کند تا بتواند اسکیس های موضوعی را طراحی کند.

نقشه کشی

نقشه کشی به عنوان اولین درس فنی و مهندسی پکیج طراحی معماری و دکوراسیون داخلی با تکیه بر مفاهیمی همچون پلان تیپ طبقات، پلان معرفی فضا، پلان مبلمان، پلان اندازه گذاری داخلی و خارجی، کد های ارتفاعی، درب و پنجره، پلان آکس بندی، شیب بندی، مقاطع و نماها، سه بعدی های ایزومتریک و پلان ابلیک تحت زوایای موازی و … تسلط دانشجو را در نقشه خوانی و نقشه کشی بالا می برد.

اتوکد

نرم افزار اتوکد نرم افزار قدرتمند در زمینه ترسیمات دو بعدی و سه بعدی به عنوان الفبای نرم افزار های معماری داخل پکیج معماری و دکوراسیون داخلی گنجانده شده است که دانشجویان بتوانند کلیه نقشه های ترسیمی خود را با نرم افزار در زمانی فوق العاده کمتر به ثبت رسانند.

در دوره ۴۲ ساعته، دانشجو با آیتم های زیر آشنا می شود:

  1. آشنایی با محیط نرم افزار، شناخت پنل ها و منوها
  2. فراگیری و تسلط بر فرامین ترسیمی
  3. فراگیری و تسلط بر فرامین ویرایشی
  4. آشنایی و تسلط بر لایه بندی و ویرایش و مدیریت لایه ها
  5. آشنایی با مفهوم بلوک ها و ویرایش آنها
  6. آشنایی و تسلط بر نوشتن متون و ویرایش آنها
  7. احضار یک تصویر در محیط اتوکد و کار بر روی آن
  8. آشنایی با پلات نقشه ها
 

دکوراسیون داخلی متوسط (۱۲۰)

عناوین دوره:

متریال داخلی ( ۲۱ )

متره و برآورد ( ۲۱ )

سبک شناسی ( ۲۱ )

نرم افزار Sketchup ( 27 )

چیدمان در دکوراسیون داخلی مسکونی ( ۳۰ )

 

متریال داخلی

شناخت انواع سنگ ها و خاصیت فیزیکی آن

تراورتن ها – خرم دره – حاجی آّباد و …

گرانیت ها – یزد – چایان و …

چینی ها – مختلف از نظر نوع پرداخت آنها

مصنوعی ها – تکنولوژی ساخت و خواص آن

شناخت انواع فلز های به کار رفته در معماری داخلی و کامپوزیت ها

فلز ها و پروفیل های مختلف

ورق های فرم داده شده و آلومینیوم ها

آلومینیوم کامپوزیت – لایم استون

طراحی های ترکیباتی زرینی

شناخت انواع شیشه ها و کاربرد آن، شناخت انواع آجر ها و مصالح سنتی در معماری داخلی و انواع چوب ها

شیشه های دوجداره – شیشه های رنگی

شیشه های uv – شیشه های مقاوم

شیشه های مشجر – شیشه های مصلح و شیشه های امنیتی و …

چوب های فرآورده شده و طبیعی و …

شناخت انواع متریال های مدرن و هوشمند

سیستم های تکنولوژی سازه ای و نمایان، سیستم های هوشمند، سیستم های پنوماتیک و … و تاثیرات آن در معماری داخلی

متره و برآورد

متره چیست و مترور کیست؟ متره و علوم و فنون مرتبط و جایگاه و شیوه های آن

تعریف متره، برآورد و مترور

انواع متره باز، بسته و آشنایی کلی با فهرست بها

هزینه های مستقیم و غیر مستقیم و نحوه آنالیز قیمت

نقش مترور و دوره فعالیت آن در کیفیت پروژه ها

آشنایی با عوامل پیمان ( کارفرما، مدیر طرح، مشاور و پیمانکار )

آشنایی با فاز های یک پروژه

تبیین جایگاه طراح و مترور و نقش آن در فاز های پروژه

شناخت واحد ها

آشنایی با انواع عملیات و واحد های اندازه گیری کاربردی مربوطه مانند طول، سطح، حجم، کیلوگرم و …

ارتباط با هندسه خط و سطح و حجم و اندازه گیری مقادیر مربوطه مانند طول، مساحت، محیط، حجم و … با حل چند مثال ساده

انجام متره یک پروژه عملی بر اساس نقشه و جدول نازک کاری

نقشه خوانی – اندازه گیری دیوار ۱۰ و ۲۰ سانتی، گچ و خاک، رابیتس، سفیدکاری، نقاشی، پلاستر سیمان، عایق رطوبتی، کاشی، سرامیک، سقف کاذب، سنگ کف، درب و پنجره، کابینت، قرنیز، متره کلی تاسیسات مکانیکی و برقی و …

برآورد پروژه

استعلام قیمت ها از بازار و تعیین قیمت کارهای متره شده و انجام برآرود پروژه توام با هزینه های غیر مستقیم و بالاسری و سود مدنظر تعیین قیمت پیشنهادی به کارفرما

Sketchup & V-Ray

Views, navigation & basic 2D/3D tools

Introduction, setting up view and pallets, templates, navigation – zoom – pan and orbit & selection, basic shapes – rectangle – triangle circle & arc, basic modifiers – rotate – move/copy & push/pull

Measurement, Guides & Groups

Setting unit, tape measure, protractor, creating and deleting guides, setting and using dimensions and notes, groups and components, hide/unhide/unhide all

Advanced Tools

Follow-me tool, offset, axis, 3D text, sandbox tool, solid tools

Settings, Importing & Exporting

Preferences, model information, entity information, layers, importing to Sketch UP – best location

Presenting using sketchup

Section planes/cuts, setting & placing cameras, scenes and animation, match photos, model location

V-Ray

Render options, materials, texture mapping, lights, environment lighting, light and shadow, reflections, refractions, transparency, displacement, physical camera, sun and sky, render

 

دکوراسیون داخلی پیشرفته (۱۳۲)

عناوین دوره:

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ( ۱۸ )

نرم افزار ۳ DMax & V-Ray ( 72 )

Post Production ( 21 )

پروژه نهایی ( طراحی دکوراسیون داخلی مسکونی و تجاری، پایان نامه ) ( ۲۱ )

 

هدف درس ( ارائه پروژه درس طراحی مفهومی با ۳ dmax )، معرفی نرم افزار و نرم افزار های مشابه، مراحل انجام پروژه ( مدلسازی به کمک نقشه های دوبعدی اتوکد، نورپردازی، متریال و رندر )، آشنایی با محیط نرم افزار، نحوه اجرا دستورها، جاری کردن یک viewport، maximize viewport toggle، expert mode، تغییر دید current viewport، pan، zoom، orbit، shading viewport، تعریف segment، unit setup، نحوه ترسیم standard primitives، خارج شدن از دستور ترسیمی، تعریف autogrid، تعریف grid و محور مختصات، ویرایش موضوعات ترسیم شده ( نام، رنگ، ابعاد، segment )، تعریف spinner و نکات مربوط به آن

حالات انتخاب موضوع ( فعال کردن auto window/crossing by-direction، اضافه کردن موضوع به انتخاب با ctrl، کم کردن موضوع از انتخاب با alt، ctrl+D، ctrl+I، ctrl+A، ctrl+Q، select by name )، (alt+Q) isolate selection toggle، hide selectin، unhide all، delete، undo، redo، اضافه کردن تعداد undo، rest، save، save as ( تغییر ورژن )، open ( انواع حالات )، move ( به صورت حدودی روی محور خاص، با اندازه دقیق ( status bar ))، rorate ( حدودی و دقیق )، angle snap toggle، scale ( سه حالت uniform، non-uniform، squash )، تغییر scale به صورت دقیق، توضیح transform gizmo ( تغییر اندازه، hide/ungide )

حالت select object، locks ( scale, rotate, move )، حالت local ( reference coordinate system )، snap toggle ( فعال و غیر فعال کردن snap، انواع snap )، selection look toggle، تکثیر با استفاده از shift، حالات copy و instance، make unique

Clone ( ctrl+V )، arrey، align، group ( ungroup، explode، open، close، attach، detach )، mirror

Shapes ( ترسیم موضوعات دو بعدی )، ضخامت دادن به shape، توضیح مادیفایر، مادیفایر extrude، مادیفایر shell، نحوه آماده سازی فایل اتوکدی ( لایه بندی، بسته بودن خطوط، تنظیم واحد و … )، import فایل اتوکدی و مدلسازی آن

نکات تکمیلی import فایل اتوکدی ( import قسمتی از فایل براساس wblock )، نحوه آماده سازی فایل اتوکدی برای پلان معکوس و کف سازی با استفاده از دستور boundry، مدلسازی کامل یک پلان با طراحی سقف و کف

تبدیل shapes به editable spline، ویرایش spline ( sub object های vertex، segment، spline، تعداد open sub objects یا close بودن splines، connect، weld، trim، extend، outline، reverse spline، fillet، chamfer، attach، attach multiple، detach، refine، divide mirror )

ترسیم line و نکات مربوط به آن، snap حالت ۲، ۵/۲، تغییر نوع vertex ( corner، bezier، bezier corner، smooth )، ویرایش handle، axis constrants ( alt+D، F5، F6، F7، F8 )، مادیفایر های bevel، lathe

توضیح transform center ( تغییر مکان pivot point، transform حول یک موضوع خاص )، مادیفایر های bend، twist، taper، ffd، symmetry، lattice، دستور doors، windows، railing، foliage

Editable poly ( sub object، extrude، bevel، inset، outline، bridge، cap، quick slice، slice plane، attach، detach )، مادیفایر turbosmooth، دستور Boolean و proBoolean

مادیفایر sweep، دستور loft

ایجاد دوربین vray ( focal length، clipping، exposure، … )، safe frame ( shift+F )، image aspect، hide/unhide camera ( shift+C )، selection filter

توضیح موتور رندر، تنظیم موتور رندر روی vray، تنظیم initial setting روی vray، تنظیمات موتور رندر ( global illumination، vray light properties، antialiasing، environment، color mapping، output size )، توضیح نورپردازی، ایجاد free light ( فعال کردن سایه، exclude، نوع سایه، شدت نور، رنگ نور، نحوه پخش نور )، hide/unhide light ( shift+L )، viewport lighting illuminate ( ctrl+L )، غیر فعال کردن سایه موضوع، توضیح light lister

توضیح متریال، pick material، show shaded/realistic material، تغییر نام، reset )، آوردن مدل های آماده تری دی ( merge ) به دو روش، resource collector، archive

ساخت متریال vray ( diffuse، bump، refraction، self illumination، opacity )، توضیح bitmap ( تغییر رنگ و روشنایی )، map tile، map noise، map vray dirt، map cellular، متریال multi/sub-object، متریال vray override، ساخت متریال های آجر سنگ، پارکت، کاغذ دیواری، چرم، شیشه، آب، آتش، پرده و …

رفع اشکال پروژه