دپارتمان ICT کودک و نوجوان و رباتیک

انگیزه و توان یادگیری در کودکی بیشتر است چون زمینه ذهنی بیشتری برای یادگیری دراین دوران وجود داشته و پاسخگویی بهتر و بالاتری نسبت به علوم آموزشی دارد .

امروزه با ظهور فناوری های نوین بعنوان یک علم زیربنایی و اینکه خود ماهیتـی دانش گونه و مستقل نیز دارد ضرورت نگاه جدی به امر یادگیری فراگیری وآگاهی یابی از ابعاد کلیدی فناوری های نوین اجتناب ناپذیر است.

اما ضرورت دیگر، آموزش مهارت های لازم با نگاه کاربردی و اجتماعی به مسئله است که فرد آموزش دیده را،هم از بعد تئوریک و هم از منظر عملی آگاه و آشنا به علوم و فناوری کرده و او را برای زندگی آسانتر با بهره وری بیشتر آماده می سازد .

در این میان نکته ای اساسی این است که با توجه به مقدمه یاد شده مبنی بر اهمیت یادگیری علوم و فنون در کودکی در خصوص دانش و فناوری از بعد نظری و علمی ضرورت آموزش برای نسل کودک و نوجوان، اصلی مهم و قابل توجه است.

ICT یا فناوری اطلاعات و ارتباطات در اینجا مورد اشاره است که بعنوان عنصری توانمند ساز همراه با نگاه نظری و کاربردی ، آموزش آن در سنین کودکی و نوجوانی بر اساس طرح درس های مناسب ضروری است.

 

لذا دپارتمان ICT کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران طرحی را تحت عنوان پکا (پیشتازان کامپیوتر ایران) تدوین نموده که کودکان و نوجوانان را از مقاطع پیش دبستان تا پیش دانشگاهی تحت پوشش آموزشی جامع و در سطح ملی قرار می­دهد.

طرح پکا جامعترین طرح آموزشی موجود در زمینه علوم کامپیوتر به همراه افزایش اطلاعات عمومی، ارتقاء سطح هوشی و آموزش مهارت­های زندگی برای کودکان و نوجوانان می­باشد که توسط یکی از معتبرترین سازمان­های خصوصی در سطح کشوری به اجرا در آمده است.

 

در حال حاضر دوره­های آموزشی این مجموعه به دو صورت در طول تابستان به عنوان دوره­های آزاد ترمیک و در باقی ماه­های سال به عنوان دوره کامل ۹ ماه تحصیلی قابل اجرا در مدارس و موسسات ذیربط بوده که پایان موفقیت آمیز هر دوره منجر به دریافت کارنامه و مدرک معتبر از سوی مجتمع فنی تهران خواهد بود که این مدارک کلید راهیابی به مقاطع بالاتر می­باشد.

دپارتمان ICT کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران نمایندگی تهرانپارس با هدف کاهش سن IT و آموزش از طریق ICT در کشور از سال ۱۳۸۲ شروع بکار نمود و از تابستان ۱۳۸۴ با دسترسی به دستاوردهای بسیارنوین در زمینه آموزش کامپیوتر به گروه سنی کودک و نوجوان بعنوان اولین تنها مجری دوره های ICT بصورت تخصصی و کاربردی اقدام به آموزش طرح پکا نموده است.

اموزش ادراکی و مفهومی مباحث پیچیده کامپیوتر به زبان بسیار ساده و قابل فهم برای مهارت آموزان یکی از دستاوردهای انحصاری این طرح توسط نمایندگی تهرانپارس است تا جایی که کتابها و CD های ویژه ای که توسط واحد مرکز تولید و طراحی شده، با طرح درس و سیلابس ویژه ای که برای هر گروه سنی بطور مجزا در نظر گرفته شده است انطباق داشته و اثری شگرف وانکار ناپذیری در زمینه آموزش کامپیوتر ویژه گروهای سنی ۶ تا ۱۷ سال داشته است .

رباتیک، علم مطالعه فن آوری مرتبط با طراحی ساخت و اصول کلی و کاربرد رباتهاست. رباتیک علم و فن آوری ماشین های قابل برنامه ریزی، با کاربردهای عمومی می باشد. علم رباتیک از سه شاخه علوم مکانیک و الکترونیک و کامپیوتر تشکیل شده است .

برخلاف تصور افسانه ای عمومی از رباتها به عنوان ماشینهای سیار انسان نما که تقریباً قابلیت انجام هر کاری را دارند، بیشتر دستگاههای رباتیک در مکانهای ثابتی در کارخانه ها بسته شده اند و در فرایند ساخت با کمک کامپیوتر، اعمال قابلیت انعطاف، ولی محدودی را انجام می دهند چنین دستگاهی حداقل شامل یک کامپیوتر برای نظارت بر اعمال و عملکردهای و اسباب انجام دهنده عمل مورد نظر، می باشد.

ربات‌ها دارای سه قسمت اصلی هستند:
*مغز که معمولاً یک کامپیوتر است.
* محرک و بخش مکانیکی شامل موتور، پیستون، تسمه، چرخ‌ها، چرخ دنده‌ها و …
* سنسور که می‌تواند از انواع بینایی، صوتی، تعیین دما، تشخیص نور، تماسی یا حرکتی باشد.
یکی از اساسی ترین بخش های ربات طراحی صحیح وکارآمد مکانیکی وتوانایی پیاده سازی این طرح ها می باشد.در این دوره دانش پژوهان با اصول طراحی اولیه ربات و محدودیت ها و امکانات آشنا شده و طرح های خود را درقالب طرح اولیه روی کاغذ پیاده سازی میکنند. و پس از رفع عیب های طرح اولیه طرح خود رو به صورت سه بعدی درمیاورند .پس از پایان طراحی سه بعدی وبا استفاده از اندازه گیری های صحیح و نحوه ی صحیح کار و استفاده از وسایل کارگاهی مراحل ساخت ربات خود را طی میکنند.

دانش پژوهان از مفاهیم پایه و اصول علم رباتیک شروع کرده و مباحثی از قبیل بستن مدارات ساده، ولتاژ، جریان، دستگاه های مولتی متر-نحوه اتصال سری و موازی مدارات الکترونیکی،مقاومت ها و تبدیل واحدهای مقاومتی وبرنامه نویسی و راه اندازی موتورها و سنسور مادون قرمز(آنالوگ _ دیجیتال)، انواع برد ها و…. را طی سه ترم (مقدماتی و متوسطه و پیشرفته) ۲۵ ساعته فرا می گیرند.